Az idegen nyelvek szárnyán szívesen repülünk más kultúrák világába és hozzá még el sem kell hagyni a földi biztonságot.
A magyar emberek számára, akiknek az anyanyelve annyira egyedi, különösen izgalmas érzés „teleportálódni” egy idegen ember bőrébe és a nyelv által nemcsak a szavait, de a gondolatait és érzelmi világát is megérteni, felfogni mit-miért tesz úgy vagy másként, mint mi a jól ismert „magyar” világunkban.
Az idegennyelv-tanulás mindaddig eredménytelen, amíg nem érezzük át annak a népnek a kultúráját, logikáját, gondolatvilágát, amelynek a nyelvét szeretnénk elsajátítani. Sok pénzt költünk ígéretesnek hangzó nyelvtanfolyamokra, számtalan tetszetős nyelvkönyv közül válogathatunk, melyet drága pénzen megveszünk és jó esetben végig is tudjuk küzdeni magunkat a leckéken,. Mégis a nagy áttörés elmarad – hiába a korszerű tankönyv, hiába a sok pénz, amit nyelvórákra költünk, még mindig nem merünk megszólalni idegenek társaságában. Ugye ismerős az a kellemetlen érzés, mikor önbizalom hiányában inkább hallgatunk, minthogy mernénk felvállalni magunkat, a véleményünket idegen nyelven külföldiek között?
Holott a mai nyelvtanulók számára a legfontosabb cél, hogy viszonylag gyorsan megtanuljanak érthetően és folyékonyan kommunikálni idegen nyelven, hiszen gyakran ezen múlik a vágyott állás megszerzése és az egzisztenciális jobblét.
Nagy az igénye a tanulóknak a nyelvtan gyakorlására, gondolván, ha órákon keresztül unalmas nyelvtani feladatokon rágódnak, majd megtanulnak beszélni. Aztán lassacskán elmúlik a lelkesedés, mert elmarad a sikerélmény, egyre gyakrabban lemondják a nyelvórákat és végül felhagynak a nyelvtanulással.
Más perspektívába helyeződik a nyelvoktatás módszertana coaching szemlélettel. Azáltal, hogy a tanulónak a coachingban szokásos, de a nyelvkönyvekben teljesen hiányzó témákról idegen nyelven kell véleményt formálnia, olyan érzelmi gátak szabadulnak fel, ami által jobban átérzi az idegen kultúrát és természetesebben tudja használni a megtanult nyelvi kifejezési eszközöket. Ilyenkor nem kell gondolkozni a nyelvtani szabályokon, az majd jön a beszéddel együtt, hasonlóan, ahogy egy kisgyerek tanulja édesanyjától az anyanyelvét. (Ő is először a szavakat értelmezi a kiváltott tetteken, érzelmi reakciókon keresztül és a főnevek, igék ragozása nélkül is megértik őt a környezetében.) A nyelvtanuló az órákon olyan témákról beszélhet, amiről még az anyanyelvén is ritkán van alkalma. A tanár jó kérdezéstechnikája, figyelme tanítványa iránt, az hogy nemcsak a nyelvi tudására kíváncsi, hanem arra is, hogy milyen egyéniség valójában, milyen álmai és tervei vannak, hogyan szeretné őket megvalósítani, milyen gondokkal küzd, mik akadályozzák tervei megvalósításában mind-mind szinte észrevétlenül lebontja azokat a frusztrált érzéseket, amik az idegen nyelven történő megszólalás gördülékenységében azelőtt gátolja.
Olyan bensőséges tanár-diák kapcsolat alakulhat ki, ahol a kölcsönös tisztelet és bizalom az alapja a sikeres előrehaladásnak és ebben a nyelvtanár- coach igazi segítő tud lenni.
Mészáros Ildikó
pedagógus, coach