Kisgyermekként, de akár középiskolásként is talán a legemlékezetesebb napja a diákéveknek, mikor első nap átlépjük az iskolánk küszöbét – nemcsak első osztályosként, hanem akkor is, már több éve ugyanabba az intézménybe járunk. Ezért nem mindegy, milyen módon kezdünk neki az új tanévnek. Hogyan tud ebben segíteni a szülő?
A szünidő vége felé nem árt gyermekünket kicsit ráhangolni az iskolaidő rendszeres elfoglaltságaira, időbeosztására.
Mindezt semmiképpen ne úgy tegyük, hogy elkezdjük „tanítani” gyermekünket, mondván gyorsan bepótoljuk a tavalyi év lemaradásait.
Vannak olyan gyerekek, akik maguktól is szívesen előveszik szünidő alatt tankönyveiket. De ha nem erről az esetről van szó, akkor semmiképpen ne erőltessük nyáron a tanulást. A nyár a kikapcsolódást , az előtte tanultak „megemésztését” szolgálja.
Ha rossza az idő, és csak ha valóban örömét leli benne a gyermek, lehet egy kicsit lapozgatnia a régi füzeteket, könyveket, ismételni a tavaly tanult idegen nyelvi szavakat. Az ifjúsági, irodalmi olvasmányokra viszont kifejezetten ösztökéljük gyermekeinket!
Az iskolai felkészülést a szokásrenddel kezdjük:
Augusztus második felében minden nap egy kicsit korábban keltsük fel gyermekünket az ágyból, – melyhez a nappalok rövidülése kicsit hozzá is segít – hogy az iskolai életritmus hirtelen ne legyen túl megterhelő és ne fáradtan kezdje már az első héten az iskolát.
A halogatás módszere bár kényelmes, de ha el szeretnénk kerülni az iskolakezdéssel járó amúgy is feszült időszakot, a szükséges tennivalók intézését semmiképpen ne hagyjuk az utolsó napra.
- Nézzük meg, hogy minden iskolaszerrel rendelkezünk-e?
- Készítsünk listát, a hiányzó tárgyakról.
- Készítsük össze a tornazsákot, tízórais dobozt.
Ha minden rendelkezésre áll, marad időnk még a nyár végére tervezett kirándulásokra, találkozni a barátokkal, játszani, vagy csak egyszerűen lustálkodni.
A szülők apró rituálékkal segíthetik gyermeküket az iskolára ráhangolódni és motiválni őket a tanulási időszakra.
Például adjunk „ünnepélyes” jelleget a szünidő lezárásának egy családi körben elfogyasztott ünnepi ebéddel, grillezéssel, állatkerti vagy vidámparkba tett látogatással.
Ugyanúgy hangsúlyt adhatunk az első iskolai napnak is azzal például, ha együtt reggelizünk gyermekünkkel, mielőtt elindul az évnyitóra, beszélgessünk el vele, milyen érzésekkel kezd neki az új tanévnek, esetleg van-e , amitől szorong, mit szeretne elérni az új tanévben.
Az első délután, mikor hazaér gyermekünk, várjuk egy kis jutalommal, menjünk el vele sétálni, vagy kirándulni, hogy levezethesse az első nap feszültségét, és elmesélhesse az első napi élményeit.
Sikerélményben és tudásban gazdag új tanévet kívánok!
Mészáros Ildikó
www.meszarosildikocoach.hu