Az előző bejegyzésemben (https://drgulyas.hu/hogyan-segitheti-a-szulo-a-gyereket-a-tanulasban) arról írtam, hogy milyen megközelítés, milyen globális rálátás segít abban, hogy a tanulás élvezetes és sikerélményekben gazdag legyen. Ezek nagyon fontos aspektusok, most viszont sokkal gyakorlatiasabb pontokat szeretnék felsorakoztatni, amelyek ugyanúgy segítenek a tanulás hatékonyságában. Némelyek bagatellnek tűnhetnek, mégis fontos megemlíteni őket, mert sokszor elsiklik fölöttük a figyelmünk:
· A szobában, ahol tanulunk, mindig legyen friss a levegő. Érdemes a tanulás megkezdése előtt jó alaposan kiszellőztetni, mert a friss oxigén és a tanulás hatékonysága közt óriási összefüggés van!
· Fontos, hogy olyan időszakban tanuljunk, amikor nem vagyunk sem farkaséhesek, sem éppen elpilledtek az evéstől.
· A koncentrált tanulás legfőbb ellensége a piszmogás! Amikor az ember mindig talál valami kifogást (ceruzát hegyezni, vécére menni, a kutyát megetetni, stb). Van egy rossz (?) hírem: ezt senki nem fogja tudni helyettünk megoldani. Mondhatnám azt is, hogy jó hír, mert a kulcs a mi kezünkben van! Azaz, csak elhatározás kérdése, hogy a tanulásra koncentráljunk!
· Ha már arról beszélünk, hogy valami elvonja a figyelmünket a tanulásról: ha igazán koncentráltan, elmélyülten szeretnénk tanulni (márpedig ha egyáltalán, akkor így érdemes), akkor Facebook, Twitter, chat, mobiltelefon legyen kikapcsolva, mert ezek borzasztó könnyen elvonják a figyelmünket a munkáról!
· És még ha minden zavaró körülményt ki is iktattunk, az agyunk átlagosan akkor is csak 45-50 percig képes koncentráltan dolgozni, utána érdemes egy pár perces pihenőt beiktatni: nyújtózkodjunk, mozgolódjunk, igyunk, stb. Ha összesen három órát kell figyelmesen tanulnunk, akkor 3 tízperces szünet beiktatása ideális lehet.
· Az igazi tanulás aktív folyamat!!! Gondolatban tegyünk föl kérdéseket az olvasott szöveggel kapcsolatban, próbáljuk meg kiszűrni a lényeget, összefüggéseket keresni a már tanultak és az új információ között, továbbgondolni egy-egy gondolatmenetet. Amíg aktívan veszel részt a tanulásban, addig biztos lehetsz benne, hogy hatékony vagy.
· Érdemes kitapasztalni, hogy melyik napszakban vagyunk szellemileg frissek –vannak a korán kelő, pacsirta alkatúak és a sokáig fentmaradók, a bagoly típusúak – és eszerint alakítani a tanulásra szánt időt.
· Aszerint is csoportokra oszthatók az emberek, hogy ki vizuális típus (a látott szöveget tudja könnyen felidézni), ki az akinek hallás után ragad meg jól a tanulnivaló és ki az, akinek aktívan le kell írnia azt, amit meg akar tanulni. (Természetesen különböző mértékben lehetünk kevert típusúak is.) Ha tisztában vagyunk a saját típusunkkal, az sokat segít.
· Rengeteg technika segít a tanult anyag feldolgozásában: villámolvasás, memóriafogasok, ábrák, grafikonok készítése-értelmezése, az 5 kérdés technika, stb. Érdemes ezeknek utánajárni, kipróbálni és azokat a módszereket rendszeresen alkalmazni, amelyek a legjobban segítenek.
· Sokszor írtam már, hogy a technika nem az ördög találmánya, nyugodtan felszanálhatunk különböző internetes vagy számítógépes programokat, segédeszközöket, tabletet, mobil alkalmazást, stb. a tanuláshoz. És igen, szerintem a gyerekek is nyugodtan használhatják, mert azáltal, hogy interaktívan, több érzékszervre hatva, játékosan tanulunk meg valamit, annál jobban megragad. A kulcs itt is a mértékletességben van!
A tanulás nem egyszerű folyamat, de ha jól csináljuk rengeteg sikerélményt ad, kondiban tartja a szellemünket és nyitottabbá tesz a világra. Ha az ember tudatos és kitapasztalja, milyen technikák segítik, könnyebbé teheti ezt a nagyon izgalmas folyamatot.
Jó tanulást kicsiknek, nagyoknak egyaránt!
Írta: Hanula Erika